Srpski strip: Od crkve do sajber panka
Ilustracija

Francuzi su ih prigrlili

Srpski strip: Od crkve do sajber panka

„Uspjeh srpskih strip autora na frankofonskoj sceni je logičan. Autori ovdje nemaju šta da traže, a Francuzi su ih prigrlili, tamošnja publika ih je prihvatila”, kaže za „Blic” Zoran Janjetov (51), jedan od naših najuglednijih strip crtača koji skoro tri decenije radi na francuskom tržištu.

„Stripa nema tamo gdje nema ni ostalih kulturnih oblika, kao kod nas; on je pao kao žrtva nepostojanja srednje klase. Ali to ne čudi. Recite mi jednu oblast u kojoj ovdje nije loše”

I u tako nezahvalnim uslovima Srbija godinama daje kvalitetne strip crtače koji uspješno rade na frankofonskom tržištu. Njima je posvijećena izložba u Francuskom institutu „Nastaviće se...” (otvorena do 13. aprila) koja predstavlja tri generacije savremenog srpskog stripa.

„Saradnja srpskih autora sa francuskim izdavačima vuče korijene još iz tridesetih godina prošlog vijeka, a prava prekretnica desila se 1986. kada je u Srpskom kulturnom centru u Parizu organizovana izložba naših strip autora”, kaže Slobodan Ivkov, istoričar umjetnosti i strip kritičar „Nina”.

Tom prilikom je Žan Žiro Mebijus, tada najavangardniji i najprominentniji autor, odabrao za svog saradnika i nastavljača popularnog ciklusa o Inkalu Zorana Janjetova, koji i dan danas sarađuje sa scenaristom Alehandrom Žodorovskim (Mebijus je preminuo 2012).

Međutim, o tome šira javnost ne zna mnogo. „Ovdje se malo priča o zanimljivim stvarima, mračne su mnogo interesantnije ljudima”, kaže Janjetov.

„Ja sam, recimo, imao sreću ali i dar da nešto radim boje od drugih. Francuzi su to čak prepoznali i prije mene. Sa njima sarađujem preko 25 godina i ne posustajem. Vezao sam se za najboljeg crtača i scenaristu, kultnu figuru francuske strip scene – Mebijusa, a preko njega i sa Žodorovskim. On u svijetu stripa nije mega zvijezda kao Madona, više je čovjek iz sjenke, osobenjak i čudak poput Dejvida Bouvija”.

Umjetnici poput Janjetova, Enkija Bilala, Željka Paheka i ostalih, otvorili su vrata i mlađim generacijama za prodor na francusko tržište.

Za ovako kvalitetan „rasadnik” strip autora zaslužna je i duga tradicija vizuelne naracije u Srba, duboko ukorijenjena u naše kolektivno podsvjesno, smatra Slobodan Ivkov.

 

„Narod je bio nepismen i predstavljanje ideja putem likovnih narativa i senkvencne umjetnosti – na freskama i ikonama - bilo je ključno za širenje religije i očuvanje nacionalne kulture”.

Ta veza zadržana je i danas. Dvojica đakona Nenad Ilić (scenarista) i Milorad Milosavljević (crtač) uz blagoslov crkve koriste kanonski omeđene konvencije ove vrste slikarstva i do sada su kreirali tri stripska žitija: Sv. Jovana Krstitelja, Sv. Nikole i Sv. Simeona (Stefana Nemanje).

(Izvor:Blic)