Kad prođete pored crkve i primijetite da je u toku vjenčanje ili krštenje, većinom ćete primijetiti i grupu žena koje stoje ispred.
Većina odmah zna o čemu se radi – te žene trenutno imaju menstrualni ciklus.
Vjerovanje da je žena nečista tokom mjesečnog ciklusa i da joj je tada zabranjeno da ulazi u crkvu datira još iz najranijih dana. Tada ulošci nisu postojali, pa se ženama krv slivala niz noge. U tom periodu, vjernice su izbjegavale da odlaze u hram kako ga ne bi isprljale, piše Mojkutak.ovh.
Ipak, danas kada postoji toliko higijenskih sredstava koje ovo sprječavaju, većina ljudi i dalje vjeruje da je ženi koja ima menstrualni cilklus zabranjen ulazak u hram. To vjerovanje se prenosi sa koljena na koljeno i vrlo je rasprostranjeno, iako je u pitanju čista paganska zabluda.
Sam patrijarh Pavle pokušao je da iskoreni ovu zabludu i objasni vjernicama da tokom “onih dana” ne treba da izbjegavaju odlazak u crkvu. Razlog je prost – Bog je ženi podario tijelo koje funkcioniše tako.
Menstruacija je jednostavno normalan dio ženskog tijela, a ono što nam je Bog podario, nikako ne može da bude nešto što nas prlja ili čini nepodobnim za odlazak u sveti hram.
To je istakao i u svojoj knjizi “Post i Sveto pričešće u Pravoslavnoj Crkvi”:
“Kako savremena higijenska sredstva mogu da spriječe da se slučajnim istečenjem krvi hram ne učini nečistim, smatram da i sa te strane nema smetnje da žena za vrijeme mjesečnog pranja, uz potrebnu obazrivost i preduzete higijenske mjere može dolaziti u crkvu, cjelivati ikone, primiti naforu i osvećenu vodicu, kao i učestvovati u pojanju”, zapisao je patrijarh.
Takođe, Sveti Grigorije, čudotvorac iz trećeg vijeka je još odavno pokušao da odvrati vjernike od ove zablude:
“Ženama ne treba braniti da ulaze u hram u periodu kada imaju mjesečni period, jer dejstvo koje naša priroda projavljuje na našem tijelu ne može se smatrati grešnim“, zapisao je Sveti Grigorije.
Ipak, ono u čemu je većina svjetovnih ljudi složna, jeste to da žena ne bi trebalo da se pričešćuje tokom ciklusa. Patrijarh Pavle kaže da se može napraviti izuzetak samo ukoliko je žena na samrtnoj postelji i treba poslednji put da se pričesti.
Sveti Dionisije, episkop iz Atine koji je živio u 1. veku, odavno je rekao da ako su žene vjerne i pobožne, neće se usuditi niti da pristupe Svetoj trpezi, niti da prime Tijelo i Krv Hristovu (pričeste se), jer za ovaj trenutak čovjek mora da bude čist i tijelom i dušom.
Sa druge strane, Sveti Grigorije se sa ovim stavom nikada nije složio:
“Nije ispravno ženu ili djevojku koja ima menstruaciju lišiti svetog pričešća jer se mjesečni ciklus ne dešava njenom voljom. Svi znamo za događaj o krvotočivoj ženi koji je opisan u jevanđelju. Žena koja je dugo godina patila od bolesti tečenja krvi, ponizno se približava Gospodu Hristu, dotiče rub njegove odeće i istog trenutka biva izliječena.
Ako je dakle ta žena s pravom dodirnula odjeću našeg Gospoda, zašto bi nekome na kome se projavljuje dejstvo ljudske prirode trebalo zabraniti pristup crkvi Božijoj?”, zapisao je svetac prije skoro dvije hiljade godina.
Komentari