Lordan Zafranović: Plašim se da nas
Vjerovao sam da brutalne scene iz mojih filmova opominju i političare i obične ljude

Eksperiment međunarodne zajednice

Lordan Zafranović: Plašim se da nas "prijatelji" ponovo ne gurnu u klanicu

Bojim se da je prostor nekadašnje Jugoslavije decenijama unazad pod eksperimentom međunarodne zajednice - kaže u intervjuu za „Blic“ Lordan Zafranović, jedan od najvažnijih reditelja jugoslovenske epohe koji ovih dana kao član žirija gleda filmove na 60. festivalu dokumentarnog i kratkometražnog filma.

Neko vrijeme nas “prijatelji” iz inostranstva puste da zamrznemo sukobe, pa ljudi zaborave na svoj “nacionalni usud” i okrenu se uobičajenim životnim radostima. Ali, nijesam siguran da nas opet neće gurnutu u klanicu - oštar je Zafranović, koji je od raspada SFRJ često birao izgnanstvo umjesto prećutnog slaganja sa političkim i kulturnim konceptima elita novostvorenih država.

Dosljednost vas je u nekoliko navrata skupo koštala... da li biste poslije vremenske distance promijenili neke odluke?

- Karl Malden mi je obećao Oskara ako iz filma “Okupacije u 26 slika” izbacim okrutne scene ustaškog terora. Šta bi onda ja postao... Stvaranje filma je patnja, umije da bude i euforija, ali uvijek je borba. Odustati od sopstvenog filma znači odustati od života, a nikakva nagrada ne može da vam zamijeni život.

Mnogi kažu da su Jugosloveni pažljivije gledali vaše filmove, ona se ne bi tako krvavo raspala?

- Nisam ja neki prorok, ali sam iz pozicije filmskog reditelja vjerovao u iluziju da brutalne scene u mojim ostvarenjima opominju političke elite i obične ljude da nam se dogodilo veliko zlo 1941. godine. Vjerovao sam da je nemoguće da nas ponovo to zlo opije, pa da ljudi nasrću jedni na druge zbog toga što se različito krste. Očajan sam u izgnanstvu u Parizu 1991. godine montirao svoj film “Testament” i uveče gledao televizijske izvještaje iz Jugoslavije. Shvatio sam da se slike i lingvistika iz 1941. godine povampiruju u realnosti poslije pola vijeka.

Danas ohrabrujete mlade filmske stvaraoce da prevaziđu ekonomsku krizu i vjeruju u umjetnost...

- Puno mladih stvaralaca na festivalu kratkog metra u Beogradu želi od mene da čuje tajnu snimanja dobrog filma. Nema tu tajne. Moraju da budu obrazovaniji i bolji od svojih saradnika. Da osim režije najbolje poznaju kostim, scenografiju, mogućnosti glumaca... da intervenišu na scenariju, vjeruju u svoju ideju i budu dosljedni svom izrazu. Žive u grubim vremenima i narednoj deceniji neće imati puno prilike da rade, ali ako već stignu do snimanja filma, moraju da budu najbolji i najhrabriji.

Kada ćemo vidjeti vaš novi film?

- Već osam godina radim na realizaciji filma “Ostrvo Balkan” po knjizi Vidosava Stevanovića, ali nikada dovoljno para nijesmo imali za početak snimanja. Sada pregovaram sa nekoliko televizija oko produkcijske logistike snimanja tog filma i nadam se da će sve biti dobro.

(Izvor:Blic)