Od lampe i kanape prave umjetničko čudo
Marijela Margeta-Hašimbegović.

"Umjetnici iz sjene"

Od lampe i kanape prave umjetničko čudo

Za nastanak umjetničkog djela (film, pozorišna predstava i ostali multimedijalni spektakli) neophodan je kreativni tim stručnjaka sačinjen od profesionalaca iz različitih branši. Pored autora teksta, reditelja, dramaturga, glumaca, fotografa, kamermana... veliki dio posla obave i "umjetnici iz sjene" - scenografi i kostimografi, koji su kod nas uglavnom nepravedno zanemareni.

Daju likovnost

Ipak, oni su ti koji daju likovnost nekom kulturnom događaju i dramskim, baletnim ili opernim umjetnicima pomažu da se izraze - da ulogu koju grade, i vizuelno obilježe, odnosno karakter zadatog lika. Kostimografi i scenografi često se predstavljaju kao produžena kreativna ruka reditelja.

- Ova vrsta umjetnosti pomaže da se i vizuelno doživi ono o čemu su reditelj i koreograf sa svojim autorskim timom maštali. Kao idejni tvorci totalnog dizajna, određuju pristup djelu, hoće li biti avangardan, klasičan i slično - kaže kostimografkinja i scenografkinja Marijela Margeta-Hašimbegović.

Kostimograf treba voditi računa o hronotopu radnje nekog djela, kao i o funkcionalnosti kostima.

- To podrazumijeva da ne možete napraviti nešto u čemu dramski umjetnik ne može padati ili plesati ako je to rediteljski zahtjev. Iz ovoga se vidi da kostim nikako nije komad odjeće, kao što je slučaj na modnoj reviji - istaknula je Margeta-Hašimbegović.

Mizerni honorari 

Scenografi i kostimografi u nezavidnom su položaju. Do angažmana je teško doći, uglavnom rade honorarno, a poslovi koje urade, iako podrazumijevaju i do dva mjeseca kreiranja, loše su plaćeni.

- Ljudi koji u posljednjih 40 godina rade u pozorištima, kažu da stanje nikad nije bilo gore. Sve se svodi na to kako napraviti što bolju predstavu sa što manje novca, izvesti nešto što treba da izgleda kao da je pet puta skuplje - smatra scenografkinja i kostimografkinja Naida Begović.

Njena kolegica Sanja Džeba ističe da njene kolege danas moraju biti i čarobnjaci kako bi odgovorili na rediteljeve zahtjeve u skladu s budžetom ili, u slobodnom prijevodu, od lampe i kanape moraju napraviti umjetničko čudo.

- Kriza koja se dešava u ovoj pokradenoj zemlji, prvo se odražava na kulturi. Dobijamo budžete koji su zapanjujuće smiješni, honorare koji su mizerni. Opet se nekako snađemo. U svom tom ludilu veliko zadovoljstvo mi pričinjava kada vidim da su glumci zadovoljni onim što sam uradila - pojasnila je Džeba.

Niske grane

- Kod nas je tržište malo, čak nije ni prezasićeno kvalitetnim kostimografima i scenografima. Projekata je sve manje pa se mora prihvatiti i ono što ima. U odnosu na standarde u svijetu, mi smo na niskim granama - govori Begović.

(Izvor:Avaz)