Venecija, Istanbul, Berlin ili Šangaj – velegradovi koji drže do sebe poznati su i po Bijenalima umjetnosti. Na njima se susrijeće džet-set međunarodne umjetničke scene, kako bi predstavili sebe i informisali se o najnovijim trendovima i umjetničkim zvijezdama. Pri tome, veliku ulogu igra naravno i stvaranje novih kontakata kao i sama prisutnost određenog umjetnika i galeriste.
Ali, na najnovijem Bijenalu, otvorenom ovih dana, sve je drugačije.
Riječ je, naime, o prvom Onlajn-bijenalu koji se može posjetiti i vidjeti isključivo preko interneta. Na njemu izlaže 180 mladih umjetnica i umjetnika iz cijelog svijeta; iz Europe, Sjeverne Amerike, Južne Amerike, Azije i iz zemalja Bliskog istoka. Njih je za ovu manifestaciju izabralo tridesetak kustosa, a na čelu svih nalazi se Belgijanac Jan Hoet.
On je Njemačkoj, ali i međunarodnoj publici već dobro poznat. 1992. Hoet je bio umjetnički vođa "Documente IX" u Kaselu i sedam godina je vodio muzej "MaRTA" u Herfordu.
„Ovakva onlajn-izložba pruža velike mogućnosti informisanja. Svijet u kojem živimo postaje sve brži i brži. Posvuda se nude izložbe, sajmovi i gotovo je nemoguće dobiti pregled situacije na ovom polju“, kaže 77-godišnji Hoet i s osmjehom dodaje da on sam zbog godina koje ima, više nije u stanju „trčati po globusu od jedne izložbe do druge“.
Kao ovaj Bijenale, posljednjih godina je učestala ponuda raznih aukcija, izložbi preko interneta. Primjera radi, 2011. osnovan je i pokrenut VIP (View in private), prvi umjetnički sajam koji se mogao vidjeti isključivo preko interneta. I poznata aukcijska kuća "Kristis", koja ponudu na ovaj način ima još od prošle godine, za ovu je najavila čak 50 aukcija preko nterneta.
Onjaln-bijenale biće „otvoren“ sljedeće dvije godine. Za razliku od VIP-a, na kojem su posjetioci prolazili virtuelne prostorije sajma, ovdje posjetioci svoje izložbe mogu sami postaviti i koncipirati. A kada je riječ o izboru umjetnika, Njemačka je „poslala“ nekoliko mlađih i prije svega raznovrsnih stvaralaca.
Tu su Oliver Laric (1981.), slikar Tomas Krac (1972.), poznat po portretima preko kojih se bavi temom ljudske kože, Tobias Zieloni (1973.), jedan od trenutno najpoznatijih mladih fotografa čije su teme prije svega vezane za nasilje.
Bijenale nudi i mogućnost upoznavanja umjetnika koji nijesu često u središtu pažnje, poput onih iz Sirije, Irana, Avganistana.
„Onlajn-prezentacija je posebno uspjela ako je riječ o fotografijama, video filmovima. Kod tradicionalnog slikarstva je situacija već malo drugačija i teža budući da se gubi mogućnost percepcije slojeva boje kao i dubine slike“, kaže Jan Hoet.
Onlajn-bijenale ne nudi samo veliki izbor radova već i mnogobrojne informacije o umjetnicima i načinu njihovog rada. Jan Hoet navodi da je jedan od najvažnijih ciljeva ove izložbe doseći što veći broj i što širi krug publike koja inače ne posjećuje muzeje i galerije.
„Želimo da zainteresujemo i one koji do sada nijesu bili upoznati s umjetničkom scenom. Želja nam je da probudimo njihovu znatiželju“, kaže Hoet.
Osim toga, publika ima i mogućnost kontakta s umjetnicima i to putem Fejsbuka i Tvitera. Preko tih mreža s njima može ostati u kontaktu i u budućnosti. Prva posjeta ovom Bijenalu je besplatna, ali prilikom druge posjete stranici, plaća se ulaznica od pet eura.
„To je dobro uložen novac jer ovako svako može dobiti znatno više nego što nudi neki magazin ili list koji se bavi umjetnošću“, kaže Jan Hoet.
(Izvor:RTCG)