Rođena Podgoričanka Biljana Kovač, koja je zvanje operske umjetnice (mecosopran/ kontralat) stekla u Italiji, kazala je za Pobjedu da je uloga Karmen izazov ali i san za svaku pjevačicu, koliko vokalno toliko i scenski.
- Do kraja opere ne zna se da li Karmen dominira tobom, ili ti dominiraš Karmen. Režija Vilijama Pereire je postavljena u poslijeratnoj Španiji, u vrijeme režima, gdje je Karmen, osim izuzetno izazovne i lijepe ciganke, takođe bila i hladnokrvna revolucionarka i u neku ruku vođa opozicionih „krijumčarskih“ organizacija – rekla je Biljana Kovač za Pobjedu.
Pripreme i podrška
Kovač ističe da se puno pripremala za ovu veoma zahtjevnu ulogu a u tome su joj pomogli međunarodno poznati operski pjevači Lela Kuberli i Alberto Gazale.
- Ne mogu izostaviti ni dragocjenu pomoć moje sestre pijanistkinje Vedrane Kovač, kao i njene konstruktivne kritike za vrijeme pripremanja ove uloge.
Moram, takođe, reći da opera ne bi uspjela da nijesam imala izvandredno dobre kolege, izuzetno scenski i vokalno markantnog brazilca Martina Muela u ulozi donekle bipolarnog Don Hosea sa kojim je bilo zadovoljstvo raditi, kao i podršku cjelokupnog orkestra i hora. Posebno bih istakla i dirigovanje maestra Klaudia Koena koji je izvrsno propratio ovu zahtjevnu partituru – istakla je Kovač. On je dodala da je za tu priliku naučila da svira i kastanjete kako bi i scenski nastup bio što uvjerljiviji.
Kako kaže, i sebe je iznenadila vjerodostojnošću izvođenja ove uloge.
- Glumiti Karmen na sceni je bilo toliko prirodno, da je režiser većinu mojih pokreta ostavio improvizaciji, te je tamna boja glasa dala donekle „divlji i pomalo demonski“ karakter ovom liku. Ta činjenica bi mogla i da me zabrine u stvarnom zivotu. Šalim se, naravno. Toplina prepune sale teatra potvrdila je da je izvođenje zaista bilo uvjerljivo i autentično, što je i snažni podsticaj za budućnost svakog umjetnika – kazala je Biljana Kovač.
Uvjerljiva interpretacija
Orkestrom „Teatro Nacional“ u dvorani Villa Lobos, dirigovao je maestro Klaudio Koen a operu je režirao Vilijam Pereira. Internacionalni odabir uloga kompletirao je brazilski tenor Martin Muel (Don Hoze), kao i Španjolka Ana Luisa Espinosa, u ulozi Mikaele.
Kako se navodi u kritici opere, brazilska publika je sa oduševljenjem prihvatila vrlo uvjerljivu scensku i vokalnu interpretaciju izazovne ciganke prevrtljive naravi „te je prepuna sala od 1.300 mjesta dugim aplauzom pozdravila sve umjetnike“.
(Izvor:Pobjeda)