Vilijem Fridkin - reditelj bez sreće
Na snimanju istjerivača đavola: Fridkin

Osjetio da ne zaslužuje toliki uspjeh..

Vilijem Fridkin - reditelj bez sreće

Poslije Francuske veze što mu je donijela Oskara za režiju, Fridkin je prošao kroz depresiju, osjetivši da ne zaslužuje toliki uspjeh..

Na kraju ovog memoara, jedan od najvećih reditelja Novog Holivuda, Vilijem Fridkin (rođen 1935.g. u porodici ukrajinskih doseljenika) priznao je da nije o sebi napisao sve što je mogao. Sjetite se što je Fridkin ispovijedio Piteru Biskajndu za monumentalnu studiju o počecima Novog Holivuda, Easy Riders, Raging Bulls (1998): za vrijeme snimanja Francuske veze na ulicama Njujorka prvom asistentu režije bi samo pokazao na curu koju bi vidio na obližnjem trotoaru i iste večeri bi je imao u krevetu.

Priče nalik na prethodnu nećete zateći u memoaru. To je lagana knjiga čovjeka svjesnog da će njegovi čitaoci biti ljudi koji cijene film. Više usredsređena na filmsku karijeru, nego na burni privatni život iza nje, Fridkinova veza je prava rupa bez dna kad su u pitanju interesantne priče nalik onima koje je, npr. F.F.Kopola izvukao od Džona Milijusa u 45-minutnom intervjuu o pisanju scenarija za Apokalipsu sada, koji možete locirati na sajtu YouTube. Iza svake Fridkinove priče sigurno stoji još štošta neizgovorenog, međutim ono što dobijamo, iako na mahove poznato, vrijedi da ponovo saslušamo.

Na samom početku Friedkin samo što ne nabraja koliko je puta pogriješio u životu, time stavljajući na znanje da je zbog arogancije i slave koju je zaradio, zahvaljujući genijalnim projektima kao što su Francuska veza (1971) i Istjerivač đavola (1973), porušio brojne mostove i bezmalo upropastio vlastitu karijeru. Isto tako, nesebično će navesti ljude od kojih je učio zanat, poput američkog montažera srpskog porijekla, Slavka Vorkapića, a i francuski Novi talas.

Na snimanju Gluvarenja (Cruising, 1980), na poklon je dobio kovertu sa ranim akriličnim radovima mladog umjetnika Žan-Mišela Baskijata. Fridkin je sve to bacio u smeće; danas se djela ovog umjetnika iz tog perioda na aukcijama prodaju i za 14 miliona dolara. Sredinom 1980-ih je odbio da režira spot mladog kantautora Princa za novi TV-kanal MTV; rad na spotu mu je bio ispod nivoa, tako da mu Fridkin nije ni odgovorio na pismo. Zatim je odbio da bude jedan od sponzora Majka Tajsona, kao i suvlasnik NBA tima bostonskih Seltiksa; takođe je odbio i producentski posao na filmu Star Wars jer nije vidio budućnost u takvim projektima, malo po malo se sebično udaljivši od šačice ljudi koji su doslovno izgradili Novi Holivud. Čovjek koji je nekada znao da pravi izvanredne kompromise, vrlo brzo je postao "imun na osjećanja drugih".

(Izvor:Vijesti)