Riječ je o kolektivnom autorskom projektu reditelja Pejakovića i glumaca Slaviše Grubiše i Miša Obradovića, koji - koristeći se sačuvanim materijalima i anegdotama o Njegoševom odrastanju i metodom govornih i fizičkih improvizacija - propituju značaj djetinjstva i načina odrastanja za ono što zreli ljudi postaju.
Petar Pejaković, reditelj predstave i umjetnički direktor Kotorskog festivala pozorišta za djecu, ujedno producenta projekta, istakao je kako je Kotor Art od prošle godine počeo da radi produkcije i za najmlađe, sa namjerom da to postane nešto trajno, i djeluje kao začetak stalne profesionalne pozorišne produkcije za djecu i mlade u Kotoru.
- Ova predstava je upravo dio te namjere. Prošle godine smo imali „Gulivera“ kao jedan veliki spektakl, a ove godine smo napravili kamernu predstavu koja će preko cijele godine igrati po Crnoj Gori, a vjerovatno i regionu - pojasnio je Pejaković.
On je istakao kako je tema, koja je dio obilježavanja jubileja dvjestogodišnjice rođenja Petra II Petrovića Njegoša, vrlo zanimljiva, i da „ima svoj edukativni, etički i estetski značaj“.
Polazišna tačka bila je Njegoševo djetinjstvo i, prema rediteljevim riječima, autorski tim predstave, koji pored njega ravnopravno čine i glumci predstave, pošao je od nešto malo oskudnih podataka o periodu od Njegoševog rođenja do njegove sedamnaeste godine, kada je postao vladar Crne Gore.
Osnovno je bilo da iz tih šturih podataka o siromašnom djetinjstvu na Njegušima probamo da dobijemo čarobnu formulu kako rastu veliki ljudi i šta je to potrebno da se u jednoj maloj sredini desi, koja vrsta genetike, okolnosti, podrške. I mislim da smo tu našli veoma zanimljive stvari - kazao je Pejaković.
Predstava ima formu bajke, basne, koja se na kraju na neki način razgrađuje, uz muzičke elemente
- Scenski je vrlo zanimljiva i može na jedan estetski način, bez držanja pridike, da bude djeci upečatljiva i važna, te da im pokaže kako da rade na sebi i svome okruženju da bi postajali bolji ljudi.
Glumac Mišo Obradović osvrnuo se na zanimljiv koncept radionica, kroz koje je autorski tim kreirao predstavu, i rekao da su, kada je tekst u pitanju, pošli od „praznog lista papira“, te odatle, sa dobrim rediteljskim usmjeravanjima, došli do forme i sadržaja predstave.
- To za glumca može isprva da bude jako frustrirajuće, ali u konačnici je pravo osvježenje i prilika da se glumac oslobodi raznih predrasuda i šablona na koje je svikao - objasnio je Obradović.
Po njegovim riječima, veći dio vremena je iskorišten na stvaranje teksta, za koji misli da je vrlo zanimljiv, dobar i potentan za igru, dok je za scensko djelanje bilo nešto manje vremena.
- Ali, jedna od najljepših stvari kod ovog posla je upravo što se proces ne završava premijerom, nego se sa životom predstave ona može dalje unaprijeđivati - zaključio je Obradović.
Glumac Slaviša Grubiša istakao je sličnost između Njegoševog odrastanja i „odrastanja“ predstave, koja se sastoji u tome što ni Njegoš ni oni „nisu imali ništa na početku da bi nešto napravili“. On je istakao kako su pokušali da se vrate u Njegoševo vrijeme i razmišljaju kao djeca iz toga perioda – kako su oni mogli da se igraju, saznaju nove stvari, uče...
- Istraživali smo to, a istovremeno zagledali u svoju unutrašnjost, te stoga mislim da, koliko god Njegoš bio istorijska ličnost, predstava nema istoriografsku tematiku, nego će biti primamljiva svoj djeci - kazao je Grubiša.
Autorski tim predstave istakao je i zahvalnost Goranu Moškovu i Tamari Branković, koji su kreirali scenografiju, kao i kostimografkinji Zorani - Miji Radović.
- Mislim da je vizuelni dio predstave odličan, veoma upečatljiv, metaforičan, te da je kroz njega predstava dobila jaku podršku u nekoj bajkovitosti i čaroliji koju treba da nosi – potcrtao je reditelj Pejaković.
On je dodao da ga naročito raduje što „vizuelni tim“ čine profesionalci iz Kotora, te da je „odlično i potrebno da se i kotorski umjetnici, ali i mlađi ljudi koji teže pozorištu, što više uključuju u projekte Kotor arTeatra“.
Reprize predstave biće izvedene 15. i 16. avgusta, i njima će biti zatvoren ovogodišnji 5. Kotor Art.
(Izvor:Analitika)