"Odnose se na neke pojmovne stvari, pravni jezik je usaglašen sa zakonodavstveom. Uz taj tekst, naši pravnici su predložili da se nešto još malo popravi i sve je dostavljeno Sinodu. Ja se nadam da će taj proces da ide dalje, da neće stati ni zbog čega. Ako smo mogli da pokrećemo inicijativu da razgovaramo sa vlastima DPS-a, mislim da tu inicijativu ne treba da prekidamo ni sada. Ugovor nam je potreban. Crkva će opstati i ne temelji se na ugovoru, ali u pravno-formalnom smislu taj dokument je važan", rekao je Joanikije u intervjuu RTV Nikšić.
Kazao je da svi koji su tražili da se Temeljni ugovor objelodani nisu to zahtijevali kad se pregovaralo sa drugim vjerskim organizacijama.
"Kad je potpisivan ugovor sa Rimokatoličkom crkvom to nije ni bila tema u javnosti, time se skoro niko nije bavio. Otprilike je za javnost interesantan samo ugovor sa SPC. To je povjereno rukovodstvima crkve i države, pa se nakon potpisivanja objavljuje. Ne vidim potrebu da se primjenjuje druga praksa u ovom slučaju", rekao je Joanikije.
Upitan kako nakon četiri mjeseca od njegovog ustoličenja na Cetinju gleda na taj događaj, Joanikije je kazao da su se ustoličenju radovali svi pravoslavni vjernici koji pripadaju MCP i SPC.
"Međutim iskomplikovalo se na Cetinju, ne kod svih Cetinjana, nego zbog intervencije od strane predsjednika države Đukanovića i nekih struktura moći koje su oko njega. Gospodin Đukanović je prešao granice svojih ovlašćenja i umiješao se u poslove crkve. Svim silama je želio da spriječi ustoličenje koje je osnovno pravo svih vjernika. On je htio da ponizi naš narod i nikako da odustane od te namjere. Napravilo se mnogo neprijatnosti i ružnih scena. U posljednje vrijeme se forsira paljenje guma kao neki poseban kulturni događaj. Mislim da nam to nije potrebno. Zamislite kako bi bilo da se neko usudi da neko pokuša da spriječi ustoličenje biskupa u kotorskoj katedrali. Ali eto, to se dogodilo meni, ali je Bog ustrojio da se sve mirno završi", rekao je Joanikije.
Cilj je bio, kako tvrdi, da se ponove nemile scene koje su se događale i tokom ustoličenja njegovog prethodnika Amfilohija.
Kazao je da se crkva ne miješa u poslove države i da to propisuje Ustav.
"To je jedno civilizacijsko dostignuće, i ja smatram da je to u ovom novom vremenu najbolje rješenje. Tako će najbolje i sarađivati. Ko dobro želi Crnoj Gori treba da se zalaže da svaka vjerska zajednica uživa svoja prava", rekao je Joanikije i poručio da je na djelu bila "velika diskriminacija SPC u vrijeme bivšeg režima".
Joanikije je kazao da je Crnoj Gori potreban dijalog, a ne potpaljivanje atmosfere.
"Možemo urediti ovu malu državicu, to je naša dužnost da učinimo sve što je do nas... Kad se pojave nesporazumi i optužbe, najbolje rješenje je dijalog, koliko god on bio bolan. Najbolje je kad odgovorni ljudi sjednu i razgovaraju o problemima. Moje djelovanje je javno i nemam nikakv problem da me neko kritikuje, i treba da me kritikije, mnoge su kritike opravdane. Ne treba čovjek koji je na javnoj funkciji da se vrijeđa ako je kritikovan, jer mi služimo narodu koji ima pravo da iskaže svoje nezadovoljsto", rekao je Joanikije.
Govoreći o suživotu vjerskih zajednica u Crnoj Gori, kazao je da je komunikacija bitna. Govoreći o Crnogorskoj pravoslavnoj crkvi, Joanikije je kazao da je nju osnovala politika.
"To je neka politika u službi pojedinih stranaka u Crnoj Gori. Nemam ništa protiv ako neko misli da mu je tu mjesto. Ali ne možemo dozvoliti, ako neko hoće da uzurpira naša prava, svojinu... moramo povući crtu. U kanonskom pogledu to je nepostojeća vjerska organizacija. Neka vrše svoju službu i stiču svoju imovinu na zakonit način kao sve ostale zajednice. Neka pokažu da su crkva, ako su crkva. Svakome je jasno ako se neko lažno predstavlja i krivotvori istinu da tu nešto nije u redu.
Ne znam kako mogu svojatati nešto što pripada istoriji Mitropolije kroz vjekove i predstavljati se u njeno ime. Kontinutet MCP, njena istorija i kultura su toliko jasni i određeni da tu nema nikakve sumnje. U našoj istoriji bilo je mnogo raznih događanja, ona je prošla kroz mnoge probleme i funkcionisala u mnogim vlastima, ali je svoj kontinuitet održala", je Joanikije.
Ostanak mauzoleja kompromis
Kazao je i da je rušenjem "Njegoševog groba i gaženjem njegovog testamenta napravljen veliki grijeh".
"Za šta da se zalažem kao mitropolit sem da se ispuni njegov amanet. Zavještao je da počiva u svojoj crkvi koju je posvetio Svetom Petru Cetinjskom na Lovćenu. Treba da vratimo kapelu na Lovćen, da njegove kosti počivaju u crkvi. Kad su rušili kapelu imali su poriv da ga razvladiče.
Zalagaćemo se da se njegova posljednja volja ispuni. Neka ostane mauzolej kao umjetničko djelo ako neko hoće da mu se divi. Neka ostane kao svjedočanstvo nekog prohujalog vremena", rekao je Joanikije i dodao da su se u rušenju udružili "fašizam i komunizam kojim je otrovana Crna Gora".
Upitan što ako bi vraćanje kapele dovelo do podjela, Joanikije je kazao da je ostanak mauzoleja kompromis.
Komentari