Program Politički teatar, koji nudi šest predstava objedinjenih ovom temom, večeras se nastavlja još jednom – „Pričom sa istočne strane“ sarajevskog SARTR-a.
Dramaturgiju za „Stolice“ potpisuje Ivica Buljan, scenski pokret uradila je Rosana Hribar, scenografiju Nina Goršič, kostime Rosana Knavs, video Uršula Berlot, a dizajn svijetla studio son:Da, a izbor muzike sam reditelj. Igraju, kako se navodi u najavi, Niko Goršič i Amadeus Mozart.
- Potencijal ove priče priziva metafizičnost Kafke i Borgesa, starački smijeh Felinijevih junaka, neodoljivi patos Mocarta. Komična i tragična strana ljudske egzistencije koja počinje gubiti svoj smisao. Kad je starac dijete, u njemu zazvoni nostalgija za djetinjstvom, izgubljenom srećom, i od igre prelazi u regresiju. Glumac se ponaša kao dijete, a dijete i klovn su bića koja se čuđe svime što se događa na svijetu - zapisao je Ivica Buljan o predstavi.
Druga takmičarska predstava večeras, „Priča sa istočne strane“ po tekstu Darka Lukića, u režiji Aide Bukvić, biće izvedena u Velikoj sali podgoričkgo KIC-a od 22 časa. Scenografiju i kostime osmislila je Sabina Trnka, scenski pokret Sanja Burić, a izbor muzike uradila rediteljka Bukvić.
- U drami Priča sa istočne strane (nije, dakako, teško u ovom naslovu prepoznati autorovu namjeru da nas „uvede“ i u širok referentni krug simboličkog pamćenja: od brodvejskog mjuzikla i filma, adaptacije Šekspirove tragedije „Romeo i Julija“ – „Priča sa Zapadne strane“, preko geopolitičkog prostora iz kojeg dolaze likovi drame, pa sve do poslovičnog toposa Istočnog Londona kao, uglavnom, radničkog, sirotinjskog kraja) Darka Lukića zatičemo dva lika, Selmu i Denisa, nekadašnje školske kolege iz Sarajeva, u Londonu „toj ogromnoj varoši čiji je zagrljaj bio smrtonosan za toliko ljudi i žena“ (Crnjanski), tačnije u slučajnom susretu u vagonu londonske podzemne željeznice i u različita vremena u mašti protagonista ove duodrame - kroz nevrijeme dva izgubljena života od 1991. do 2001 - zapisao je Nedžad Fejzić.
Sjutra, posljednje večeri FIAT-a, od 18 časova će na sceni DODEST nastupiti Mal dramski teatar iz Bitole sa „Dnevnikom jednog ludaka“, koju je prema klasičnom tekstu Nikolaja Vasiljeviča Gogolja režirao Robert Simonovski.
Čuvenu monodramu izvešće Zdravka Stojmir, scenografiju i kostime potpisuje Goran Spasevski, a muziku Martin Jordanovski.
- Kroz kratku istoriju razvoja performansa, „Dnevnik jednog ludaka“ predstavlja banalnost ratnog i socijalnog sistema godina prošlog stoljeća. Postavlja pitanja kako je društvo uticalo na umjetnost, a kako je uticala umjetnost na društvo, gdje je granica ludila i gdje počinje umjetnost, a da li je potrebna nova renesansa u umjetnosti – siže je načina na koji je Simonovski režirao ovaj komad.
Čast da zatvori program Politički teatar ovogodišnjeg Festivala internacionalnog alternativnog tatra pripala je komadu „Očevi su grad(ili)“ Crnogorskog narodnog pozorišta koja će na matičnoj sceni biti izvedena od 20 časova. Nastao prema konceptu Borisa Liješevića, komad je dramaturški obradila Stela Mišković, dok je Milena Lubarda – Marojević bila saradnik na tekstu. Kompozitor i autor teksta songova je Aleksandar Kostić, kostimograf Ivanka - Vana Prelević. Uloge tumače: Ana Vujošević, Dušan Kovačević, Dragan Račić, Emir Ćatović, Gorana Marković, Gojko Burzanović, Jadranka Mamić, Kristina Stevović, Mišo Obradović, Momo Pićurić, Nada Vukčević, Olivera Vuković, Petar Burić, Radmila Božović, Srđan Grahovac, Stevan Radusinović, Slobo Marunović, Slavko Kalezić, Zoran Vujović i Žaklina Oštir.
Posljednji događaj obnovljenog FIAT-a u 2013. godini biće koncert kultnog riječkog sastava „Let 3“, koji će nastupiti u Kuslevovoj kući od 22 sata.
„Let 3“ je alternativni rok sastav iz Rijeke, osnovan 1987. godine. Čine ga Damir Martinović Mrle - bas gitara i prateći vokal, Zoran Prodanović Prlja - vokal, Ivan Šarar Faf - klavijature, Branko Kovačić Husta – bubnjevi, Dražen Baljak – gitara, i Matej Zec Knki - gitara. Svojim višegodišnjim beskompromisnim djelovanjem sastav se uspio da se nametne kao zaštitni znak grada Rijeke, cijele hrvatske regije kao i poklonika nadahnute različitosti u više država.
FIAT će biti zatvoren proglašenjem najbolje predstave, autora odnosno reditelja komada i glumca, koji će biti ozvaničeni u ponoć. O nagradama će odlučivati žiri koji čine Sonja Vukićević, koreograf i balerina iz Srbije, Matko Botić, kritičar i teatrolog iz Hrvatske i crnogorski dramaturg Vasko Raičević.
- Svaka sredina je specifična, neponovljiva, jedinstvena u svom spletu geografije, istorije, ekonomije… Ljudi drugačije žive, nose različite probleme, na drugi način se sa njima bore. Svaka sredina diše svoju dramu, posebnu i neponovljivu, uslovljenu vremenom i prostorom. Pozorište je dio sredine koja ga okružuje i u kojoj nastaje. Kuće su nekad pravljene od kamena. Kamen nam je jedini bio dostupan. Te kuće su danas autentične i autohtone. Iznikle iz sredine, iz načina života, iz svakodnevnih potreba. Iz duha mjesta. Smatram da i pozorište treba da bude izraz te neponovljive sveukupnosti života.Prepoznati dramu mjesta, razumijeti je, estetizovati i pustiti je da progovori sa pozornice. Praviti predstavu iz sada i ovdje - zapisao je Liješević o svom komadu.
(Izvor:Analitika)