Komad „Trpele” - Sedam priča o batinjanju
Scena iz predstave

Sedam ispovjesti žena koje su na nasilje odgovorile nasiljem

Komad „Trpele” - Sedam priča o batinjanju

Reditelj Boban Skerlić pred za nedjelju zakazanu premijeru predstave "Trpele": "Male batine" su kod nas i dalje, čine se, društveno prihvatljive

KOMAD "Trpele" Milene Depolo, nastao na osnovu dokumentarnog materijala (sedam ispovjesti žena koje su na nasilje odgovorile nasiljem) predstavlja pozorišni pogled na ozbiljan društveni problem. Statistika kaže da je u Srbiji svaka treća žena žrtva fizičkog nasilja u porodici, pa je to već dovoljan razlog da autori predstave - čije je premijerno izvođenje u nedjelju na sceni Beogradskog dramskog - suoče publiku sa činjenicom da se takve stvari ne dešavaju negdje drugdje...

Iskreno vjerujem da umjetnost treba da popravlja svijet - kaže reditelj Boban Skerlić. - Pokušao sam da istražim pitanje nasilja i pristajanja na njega: kako su neke sasvim obične žene posle dugog trpljenja uzvratile nasiljem i stigle na robiju. To je i posledica društvenog odnosa prema batinanju. Ako biste prijavili pedofiliju ili sakaćenje dobili biste brzu društvenu reakciju, a "male batine" se kod nas još čine prihvatljivim.

Skerlić smatra da nije reč o izraženijoj pojavi u današnje vreme, ona je samo postala vidljivija:

- Kada su posle pada Berlinskog zida ruske novine počele da izvgeštavaju o kriminalu, sudarima vozova i drugim nesrećama, nenaviknuti na te teme u medijima, ljudi su pomislili da je počela kataklizma. Uvijek je dobro da se o tome piše, jer je i dalje društvena paradigma da je muškarac vlasnik žene, gospodar života i smrti porodice. Naravno, da bi neko postao nasilnik veliku ulogu igra i psihološka struktura određene ličnosti, ali nam je društvena matrica već dugo zadata.

Reditelj "Trpela" ističe da je uvijek dobro o ovakvim slučajevima pisati u medijima. Ako se prećutkuju ne znači da se ne dešavaju:

- Nasilnike treba staviti na stub srama. Naš pozorišni cilj je da se posle predstave ljudi zapitaju nad sopstvenim životima. "Trpele" smo radili bez dramskog teksta, preispitujući se i sami koliko smo puta od neke neprijatne scene okrenuli glavu i produžili dalje. Druga je stvar što se u medijima takve stvari često plasiraju kao novinska pornografija, a ne kao ozbiljni analitički tekstovi. Dakle, ne postavlja se pitanje da li o njima treba pisati nego kako to činiti.

Nesvakidašnji je bio i proces rada. Kada je ekipa počela da čita autentične ispovjesti žena, probe su se završavale u suzama. Pred premijeru su ih okončavali - smijehom. Jer, kao i kod ljekara, mora se potisnuti empatija da bi se sagledao problem.

- Sedam priča smo dramaturški, rediteljski i glumački obradili na osnovu materijala iz izvještaja Helsinškog odbora za ljudska prava. Riječ je o ženama iz svih društvenih miljea, različitih profila, karaktera i sudbina. Zajedničko im je samo to da su ubile svoje zlostavljače.

U ovom specifičnom procesu učestvovalo je sedam glumica Beogradskog dramskog (Jadranka Selec, Danica Ristovski, Nataša Marković, Milena Pavlović, Milica Zarić, Ivana Nikolić i Slađana Vlajović), a predstava bi se jednog dana mogla naći i pred zatvorskom publikom, odnosno onima čiji su životi igrani na sceni.

TEATAR I FILM

Po obrazovanju filmski i TV reditelj, Skerlić je dosad postavio na scenu i tri pozorišne predstave: "Grobnicu za Borisa Davidoviča", "Zmajeve pangaloge" i "Školu rokenrola":

- Preći s pozorišnog na filmsko ili TV izražavanje je komplikovanije nego u obrnutom pravcu. Jer, taj proces je složeniji, brži i zahtjevniji. Ne pravi se svako jelo na isti način i u istoj šerpi. Ovu temu na filmu ne bih radio, to je pitanje ne samo sadržaja već i forme - objašnjava reditelj čiji film "Top je bio vreo" treba da se pojavi do kraja ove godine.

(Izvor:Večernje novosti)