Iz te nevladine organizacije (NVO) su kazali da su nakon njihovog osvrta na program rada 44. Vlade Crne Gore i koalicione vlasti, te na rezultate koje su ostvarili u prvih 100 dana, objavili i treću analizu o kvalitetu rada vlasti, a koja se odnosi na period od februara do kraja jula 2024. godine, odnosno do najavljene rekonstrukcije Vlade i koja obuhvata one oblasti koje su u djelokrugu CDT.
"Sama rekonstrukcija će biti predmet posebnih analiza i javnih nastupa CDT-a i biće detaljno obrađena u narednom pregledu jer je njome u suštini stvorena nova Vlada Crne Gore", piše u saopštenju.
Iz CDT su poručilio da je najznačajniji rezultat u ovom periodu - zaključci međuvladine konferencije na kojoj su zemlje Evropske unije (EU) odobrile davanje završnih mjerila u poglavljima 23 i 24.
"S druge strane, netransparentnost, usvajanje rezolucije o Jasenovcu, borba za prevlast u sektoru bezbjednosti, nefunkcionisanje Savjeta za bezbjednost i dobranu, izostanak izborne reforme te neusvajanje zakona o Skupštini i Vladi i slobodnom pristupu informacijama jesu razlog za zabrinutost", piše u saopštenju.
Iz CDT su kazali da dobijanje IBAR-a zasigurno predstavlja veliki uspjeh i strateški korak ka članstvu u EU koje prethodne Vlade nijesu bile u stanju da naprave.
"Crna Gora je pripremila inovirane strategije za borbu protiv korupcije i reformu pravosuđa, te usvojila set relevantnih zakona u oblasti pravosuđa, korupcije i medija, ali i povoljnog geostrateškog momenta u kome Brisel drugačije gleda na proces proširenja. Ipak, i pored ostvarenog uspjeha, usvojeni strateški dokumenti i zakoni u oblasti reforme pravosuđa i korupcije zaobišli su temeljne reforme, a proces njihovog donošenja nije bio potpuno transparentan, niti inkluzivan. Medijski zakoni su 'stradali' u političkom okršaju za prevlast nad javnim servisom, a savremeni izazovi koji se tiču digitalnih medija i borbe protiv dezinfomacija su izostali", poručili su iz CDT.
Ta NVO navodi i da je kompletan proces usvajanja IBAR zakona pratio dinamičan politički život u kome se, s vremena na vrijeme, koaliciona vlast i nije iskazala kao evropska, demokratska, a često niti "prozapadna".
"Samo dan nakon velikog uspjeha uslijedio je negativan šok izglasavanjem Rezolucije o genocidu u Jasenovcu i logorima Dahau i Mauthauzen, koja je izazvala brojne turbulencije na domaćem i međunarodnom planu. Prije svega, usvajanje ovog dokumenta izazvalo je žestoke reakcije opozicije i značajnog dijela civilnog društva, a i unutar PES-a i vladajuće koalicije smo imali različite stavove o potrebi njegovog donošenja. Na međunarodnom planu uslijedile su zvanične reakcije od strane Vlade Republike Hrvatske, otkazana je posjeta predsjednika Evropskog savjeta, Šarla Mišela, a mogle su se čuti i jasne poruke o potrebi 'ostanka Crne Gore na evropskom putu'. Dešavanja koja su prethodila proglašenju 11. jula Međunarodnim danom sjećanja na genocid u Srebrenici, su još jednom izbacila u prvi plan ozbiljna razmimoilaženja u okviru vladajuće koalicije u oblasti vanjske politike. Odgovor na ovo je bio usvajanje rezolucije o Jasenovcu, koji pokazuje da vlast pravi kompromise koji mogu stvoriti štetu državi Crnoj Gori", kazali su iz CDT.
Navode i da je posmatrani period obilježio politički sukob Pokreta Evropa sad (PES) i Demokratske Crne Gore vezan za imenovanja visokih policijskih funkcionera.
"Maratonska 'ponoćna' sjednica koja je prethodila izboru vršioca dužnosti (v.d.) direktora policije ostaće kao značajno svjedočanstvo koliko su političke strukture i dalje 'opsjednute' ovim sektorom. Savjet za odbranu i bezbjednost je u svojevrsnoj blokadi jer se više od pet mjeseci ne održavaju njegove sjednice što dovodi u pitanje ispunjavanje niza obaveza iz članstva u NATO, zajedničke bezbjedonosne politike EU, a dijelom i funkcionisanja sistema Vojske. Ping-pong između Vlade i Skupštine koji je, po ko zna koji put, spriječio donošenje izuzetno važnog Zakona o slobodnom pristupu informacijama pokazuje da još uvijek nema političke volje da povećanjem transparentnosti vlasti", rekli su iz CDT.
Po njihovim riječima, izborna reforma je u većini posmatranog perioda bila blokirana, a najava usvajanja kontroverznog zakona o dvojnom državljanstvu je značajno udaljila ionako neefikasan Odbor za sveobuhvatnu izbornu reformu od uspjeha. Takođe, tu je i neusvajanje zakona o Skupštini i Vladi, istih onih koje su predstavnici današnje vlasti čvrsto zagovarali i obećavali njihovo usvajanje dok su bili opozicija.
"Vlada je, nakon devet mjeseci, predstavila program Evropa sad 2, ali je nastavila sa nečinjenjem kada se to tiče reforme javne uprave ali i sa, u nekim slučajevima, veoma spornim odnosom prema medijima, naročito onima koji su skloni njenoj kritici", kazali su iz CDT.
Komentari