Perović se posebno osvrnula na naslov zbirke, koji je opisala kao oksimoron - spoj psihologije i gravitacije, dviju naizgled nespojivih kategorija.
- Naslovna pjesma zbirke je višeznačna i otvara prostor za različita tumačenja, od fizičkih zakona do metaforičkog razumijevanja gravitacije u kontekstu emocija, odnosa, pa čak i smrti. Šaponjina poezija zahtijeva čitanje na prenesenom nivou, gdje svaki stih nosi duboku simboliku i traži od čitaoca aktivno sudjelovanje u dešifrovanju značenja - rekla je Perović.
Šaponja je, odgovarajući na njeno izlaganje, istakao važnost intuicije i osjećaja u interpretaciji poezije, napominjući da pjesnici često kreiraju djela koja prepoznaju ono nevidljivo, povezujući etiku i estetiku na način koji prelazi granice racionalnog.
- Imamo mi neke druge organe osim ovih pet čula; imamo estetske organe, imamo etičke organe. Kod nekih su zakržljali, kod drugih hipertrofiraju. Oni kod kojih etika hipertrofira često se teško snalaze u savremenom svijetu, ali možda upravo takvi njeguju svoju dušu na pravi način. Živimo u racionalnom svijetu, ali postoji i iracionalan svijet, svijet impulsa, koji mogu biti agresivni ili dobri. Sve je to sjajan materijal za pjesnika i sve to pjesnik prerađuje na svoj poetski način - kazao je Šaponja.
Perović je pitala Šaponju ko je ,,onaj drugi” u njegovoj poeziji, na što je on odgovorio da smo svi mi ,,drugi”.
- Mi smo isti i drugi, zar ne? Ali, u poeziji i u životu moramo imati metafizičkog sagovornika. Sagovornici se mijenjaju, neki traju duže, neki kraće, ali mora postojati stvarnost, komunikacija i prepoznavanje - istakao je on.
Sagovornici su se saglasili da, iako Šaponjina poezija nije religiozna, poezija jeste njihova religija, te da je poezija nešto najsuptilnije i najbolje što imamo na Zemlji.
- Pjesma ne mora biti duboka; može biti najplića i najjednostavnija emocija koju je neko napisao i poslao nekome, bilo vidljivom ili nevidljivom. To je ta poruka u boci koja je puštena negdje i koja do nekog stiže. Međutim, koliko god široko ili usko shvatimo pojam ‘drugog’, on može biti dobar čitalac, neko ko nas razumije, ili neko ko nas ne razumije. Možda će neko uz pomoć poezije bolje razumjeti sebe. Moj ideal je nerepetitivnost poezije, pjesma koja se svaki put čita kao drugačija, koja je nepotrošiva. Poezija je jezički konstrukt slike, zvuka, ritma - postoji ta muzika jezika. Mnogo puta sam bio u situaciji gdje mi se nešto dopada, ali nakon što otkrijem sve njegove strane, to više ne osjećam. Ideal je stalno se vraćati poeziji koja je uvijek drugačija - kazao je Šaponja.
Perović je zaključila veče istakavši da je zbirka pjesama ,,Psihologija gravitacije” o čovjekovoj biti bez obzira na njegovu dob.
- Svaka pjesma je kompaktna i zgusnuta cjelina o smislu, kao da je staklarskim nožem rezana. Čak i kad bi se pjesme iz ove zbirke našle među stihovima drugih autora, one bi se izdvojile kao da nose taj dijamantski rez. Tematika suštine, poetika zgusnutog stiha, estetika koja zadržava komprimiranu misao - sve to čini poeziju Nenada Šaponje osobenom i moćnom. Ona sabira misao i emociju, refleksiju i filozofiju, uz zapitanost o misteriji života i snažan estetski doživljaj. Stoga je rijetka i dragocjena - kazala je Perović.
Izvor:Pobjeda
Komentari