Pikaso i njegove žene
Gospođice iz Avinjona

Slikareva inspiracija

Pikaso i njegove žene

Umjetnički genij ne samo svoga vremena, stvaralac koji je u umjetnost uveo neobično lijepe, ali i teško razumljive novine, Pablo Pikaso je nesumnjivo bio i ostao najorigionalnija, najsilovitija i najraznovrsnija ličnost u svijetu slikarstva XX vijeka.

Crtao je, slikao, izrađivao skulpture i litografije, eksperimentisao sa keramikom, sastavljao mozaike i osmišljavao murale.

Pablo Pikaso nije bio čovjek koji je dopuštao da ga vuku za nos. Sebe je često znao uporediti sa bikom, no na umu sigurno nije imao neku pripitomljenu domaću vrstu. Prije da je to bio neukroćeni toro španskih korida, uzgajan za bespoštednu, surovu borbu, kako su vremenom shvatile i žene koje su se smjenjivale kroz njegov život.

Guernica, jedno od Picasso-vih najcjenjenijih djela, nastalo je kao slikarov protest protiv građanskog rata u Španiji. Na ovom je platnu Pikaso istrgnuo prizore ravno iz arene u kojoj se bore bikovi kako bi što vjerodostojnije predstavio strahote i patnje kroz koje je prolazila cijela nacija. Međutim, konji čije su slabine obložene jastučićima kako bi ublažavali udarce bikova, predstavljali su žene nastradale prilikom bombardovanja njemačkih snaga, objasnio je Pikaso.

Ipak, to nije bio razlog zbog kojeg je Dora Mar, njegova ljubavnica u vrijeme kada je nastala Guernica, tvrdila da bi i ona trebala da bude priznata ko-autorka Guernice. Naime, ono što se zapravo desilo jeste da je impulsivnom Pikasu dosadilo da slika tačkice na konjima, te je kist predao Dori da nastavi sa tačkanjem i odmijeni ga na neko vrijeme. Dorin je zahtjev za autorskim pravom prihvaćen kao šala. No, humor nerijetko skriva stvarnost koja je, uglavnom, nešto ozbiljnija. Dora, koja se profesionalno bavila fotografijom i slikarstvom, bila je u njegovom ateljeu i fotografisala ga dok je slikao, kada je Marie-Theresa Walter, Picasso-va bivša ljubavnica došla da ga posjeti. Dvije su se žene, kao prave suparnice počele svađati, sve dok se Marija - Tereza nije okrenula Pikasu koji je, inače, slušao uvrede koje su njih dvije razmjenjivale i potpuno mirno slikao, sa riječima:

" Ti odluči koja od nas dvije odlazi!"

Pikaso je kasnije izjavio da je bilo izuzetno teško donijeti odluku, jer su mu se obe sviđale, ali iz različitih razloga. Marija - Tereza zbog toga što je bila nježna i draga, kao i zbog toga što je znao da bi ona učinila sve što bi od nje tražio. Dora mu se, s druge strane, sviđala zbog svoje zadivljujuće inteligencije i snažne ljepote. Pikaso im je hladnokrvno rekao da se za njega moraju same izboriti, što su one i učinile. Tučom, naravno. Upravo kako je on i želio!!!

Cijeli je njegov dugi život bio krajnje neobičan, od samog početka kada je na svijet došao kao mrtvorođena beba, pa do smrti u 92 -oj godini života. No, čak i uz svu dramatičnost na koju kao da je samim rođenjem imao pravo, njegove brojne ljubavne avanture ipak su bile, a i danas jesu, predmet interesovanja i iskrenog divljenja ne samo muškaraca, već i mnogih žena. Vođen nesputanom strastvenošću, ovaj je nezasiti ženskaroš ulazio iz jedne veze u drugu, ne mareći pretjerano za osjećanja žena koje je volio. Pikasov libido je nesumnjivo bio neodvojivi dio njegovog umjetničkog stvaralaštva. On nikada nije tajio da je spavao sa gotovo svim svojim modelima. Rad, seks i duvan, po sopstvenom priznanju, bile su njegove "jedine" zavisnosti. Bio je jedan od rijetkih umjetnika koji nije pravio razliku između kreativnog i produktivnog rada. Žene, prema kojima je imao promjenljiva, i često protivrječna osjećanja, bile su njegova najveća inspiracija - na platnu je ženu prikazivao kao raspuštenu drolju, ali i kao ženu-majku, utješiteljicu, praiskonsku snagu i stub porodice.

Svaka od njegovih ljubavnica prisutna je na njegovim platnima. Svakoj od njih dao je osobeni stil, posebnu boju ili simbol. Svojim se slikama obraćao ženama koje je ljubio u vidu zagonetnih poruka.

Sa svakom novom ženom koja bi ušla u njegov život, i sve ostalo bi se izmijenilo, tvrdila je Dora Mar. Međutim, obrazac je uvijek bio isti. Svaka od žena bi najprije imala uzvišeno mjesto na pijedestalu, a potom ne bi bila ništa bolja od otirač , govorila je nakon raskida sa Pikasom Fransoaz Žilot.

Fernande Olivier - "la belle Fernande", kako joj se Pikaso obraćao, bila je među prvima koje su se uvjerile u istinitost ove tvrdnje. Bila je njegova prva zvanična ljubavnica. Mladi Pikaso ju je u žaru oduševljenja i zaljubljenosti nazivao Gaugin-ovskom ljepoticom, a dok ju je slikao ponašao se poput samog Boga koji je stvarao svoju Evu. Pored toga što je novac za život zarađivala kao model, Fernande je takođe bila umjetnica. Slikala je i crtala, no odabrala je da svoju kreativnost i talenat koristi osmišljavajući svakodnevni život sa Pikasom. U ovoj je vezi Pikaso osjećao pritajenu bojazan i anksioznost, nadajući se, a istovremeno i strahujući, da bi veza mogla prerasti u nešto ozbiljnije i trajnije. Taj je strah izrazio na platnu "Žena koja spava", gdje je prikazao sebe kako sjedi pored kreveta, izgubljen u mislima i maštarenju. Tokom godina zajedničkog života, zahtijevao je da Fernande neprestano bude pored njega. Nije ga bilo briga da li će ona kuvati ili ne, da li će čistiti kuću.......zabranio joj je čak da ide sama u kupovinu i prisilio je da živi potpuno izolovanim životom. Njeno mladalačko dokoličarenje i senzualnost koju ni on nije mogao kontrolisati, bili su kamen temeljac njihove veze. Svojim zdravim optimizmom liječila je njegovu depresivnost.

Njegovo se unutrašnje zadovoljstvo i smirenost koju je stekao zahvaljujući Fernande najviše manifestovala na njegovim platnima. Ironično je da je u to vrijeme roza bila najdominantnija boja kojom se koristio. Međutim, u toj "ružičastoj" fazi nije se dugo zadržao. Nakon sedam godina provedenih sa Fernande, njihova bliskost je sve više slabila i kada više nije mogla podnositi njegove laži i prevare, Fernande ga je napustila i otišla sa mladim italijanskim slikarom. On je tada već bio ludo zaljubljen u Marsel Humbert, djevojku poljskog slikara Markusisa, koju je sreo u jednom pariškom kafeu i zaljubio se na prvi pogled. Nije prošao ni jedan cijeli dan od Fernandinog odlaska, a Marsel, koju je on zvao Eva, već se preselila u njegovu kuću. Živjeli su zajedno sljedeće četiri godine, kada je Eva saznala da boluje od raka i nedugo nakon toga i umrla.

Sljedeća žena koja se pojavila u njegovom životu bila je ruska balerina Olga Koklova, kojom se čak i oženio. Imao je četrdeset godina kada mu je Olga rodila sina Paola. Brak i očinstvo nije smatrao preprekom da ostane vjeran svojoj prirodi, te je i tokom bračnog života posjećivao javne kuće i varao Olgu kad god je imao priliku za to. Tako je i započeo vezu sa 17-ogodišnjom Marijom Terezom Wolter. Ona je bila njegov model i pojavljivala se na apsolutno svim njegovim platnima i gravurama koje je radio u tome periodu. Poslužila mu je i kao model za skulpturu "Žene sa vazom", izložene po prvi put 1937. godine u Parizu, a koja je poslije Pikasove smrti postavljena na njegovom grobu. Žene su se smjenjivale jedna za drugom. Sa njima je bilo isto kao i sa njegovim slikama - čim bi završio sliku, ostavljao bi je sa strane, potpuno neazinteresovan i započinjao raditi novu. Tako se nakon Marije -Tereze pojavila Dora Mar, zatim Fransoaz Žilot i na kraju Žaklin, njegova druga supruga, jedina žena koja je uz njega ostala do samoga kraja.

Žene nisu bila ništa više do žrtve prinošene na oltar njegove umjetnosti, poput djevica ili najboljih među atinskim mladićima koji su svojevremeno žrtvovani čudovištu Minotauru. Sam Pikaso je bio opčinjen mitom o Minotauru, čudovišnom biću iz grčke mitologije kojeg je kralj Minos zatvorio u lavirint. Poistovjećivao se sa simbolom ovog divljeg, neukrotivog autsajdera u neprijateljski nastrojenom svijetu, prepunome nerazumijevanja i osude. Mnogi su primijetili da žene na njegovim portretima nikada nisu bile nasmiješene. Maja, njegova kćerka, sjeća se da Pikaso nije smatrao privlačnim žene koje su se smijale, te je svaki put kada je slikao njezinu majku, njoj branio da se smiješi.

" Za mene slika nije svršetak niti dostignuće, već prije da je srećna prilika i umjetničko iskustvo. Pokušavam da izrazim ono što sam pronašao, a ne ono što tražim. Ja ne tražim - ja nalazim."

(Izvor:RTCG)