''Opera za tri groša'' u Kraljevskom pozorištu Zetski dom
Opera za tri groša

Na repertoaru od 15. do 19. juna

''Opera za tri groša'' u Kraljevskom pozorištu Zetski dom

U Kraljevskom pozorištu Zetski dom 15., 16., 17., 18., 19., juna sa počecima u 19h biće izvođena ''Opera za tri groša''.

Glume: Geno Lehner, Srdjan Grahovac ,Boris Isaković ,Jasna Đuričić, Karmen Bardak, Miloš Pejović, Julija Milačić, Katarina Krek, Dimitrije Dinić, Milica Trifunović, Tijana Marković,

Milica Janevski, Ivana Vuković,

Operska pjevačica: Olivera Tičević  

Orkestar:

Dirigent i pijanista -  Žarko Prinčić, flauta,pikolo – Zorana Jovanović  , trombon - Meša Kerović, harmonika - Tijana Kovačević, truba - Sava Rajković, alt saksofon,clarinet- Gabor Bunford, bendzo, gitara  - Luka Ropret,  sopran saksofon, tenor saksofon - Hugo Šekoranja, udaraljke -  Gašper Peršl

Godine 1728. Džon Gej piše Prosjačku operu, postavljena je u Londonu i postaje veliki hit.

Godine 1920. u Londonu opet oživljavaju komad i predstava ostvaruje rekordan broj repriza, čak 1463. Breht (sa saradnicom E. Hautman i kompozitorom K. Vajlom) godine 1928. Adaptira Prosjačku operu. Dobija nov naslov: Opera za tri groša.

Premijera Opere za tri groša u Berlinu iste godine. Totalni pogodak.  Virus Opere za tri groša se širi na Brisel, Brno, Budimpeštu, Kopenhagen, Geteburg, Ljubljanu, Milano, Moskvu, Njujork, Paris, Prag, Oslo, Stokholm, Tel Aviv, Varašavu, Cirih... U prvoj sezoni više od 50 premijera. Do 1933. već 130 premijera. Do 1937. V. Benjamin bilježi već 40 000 izvođenja u cijelom svijetu.

Između 1933. i 1945. zabranjena je u nacističkoj Njemačkoj i kvalifikovana kao ‘degenerisana’ umjetnost. 50-ih godina XX vijeka postaje najduže igrani mjuzikl u Americi sa preko 2 611 uzastopnih repriza. U sezoni 1986/87 u Zapadnoj Njemačkoj ima deset novih postavki, koliko i Hamlet, ali privlači 174 000 gledalaca, duplo više nego Šekspir.

Songovi iz predstave postaju pop hitovi; 1987. MekDonalds koristi Moritat o Meki-Nožu za svoju reklamnu kampanju Big Meka.

Gore navedeni podaci nedvosmisleno daju Operi za tri groša posebno mjesto u istoriji pozorišta i istovremeno pokreću pitanje o tome što je to toliko privlačno kod nje.

Kritičar H. Jering je nakon praizvedbe napisao: ,,Zbog toga što je pronađen ton koji niti se protivi moralu niti ga negira, koji ne napada postojeće norme već ih prevazilazi i koji, osim travestije postojećeg modela na kraju, niti je parodijski niti ozbiljan. Naprotiv, zagovara se drugačiji svijet u kome su granice između tragičnog i smiješnog izbrisane. To je trijumf otvorene forme.”

 

Komentari

Komentari objavljeni na portalu Kodex.me ne odražavaju stav uredništva, kao ni korisnika portala. Stavovi objavljeni u tekstovima pojedinih autora takođe nisu nužno ni stavovi redakcije, tako da ne snosimo odgovornost za štetu nastalu drugom korisniku ili trećoj osobi zbog kršenja ovih Uslova i pravila komentarisanja.

Zabranjeni su: govor mržnje, uvrede na nacionalnoj, rasnoj ili polnoj osnovi i psovke, direktne prijetnje drugim korisnicima, autorima čanka i/ili članovima redakcije, postavljanje sadržaja i linkova pornografskog, uvredljivog sadržaja, oglašavanje i postavljanje linkova čija svrha nije davanje dodatanih informacija vezanih za članak.

Takvi komentari će biti izbrisani čim budu primijećeni.