Od puštanja u javnost ChatGPT-ja u novembru prošle godine, tehnološke kompanije su provele godinu utrkujući se u pravljenju svojih verzija ove aplikacije, piše Associated Press.
Ovaj chatbot je privukao veliku pažnju medija i studenata zbog svojih detaljnih odgovora, koje je gotovo nemoguće razlikovati od teksta koji je napisao čovjek. Univerziteti širom svijeta su se odmah zapitali kako se tome prilagoditi.
ChatGPT je sposoban da odgovori na jednostavna pitanja, poput toga ko je predsjednik Sjedinjenih Država, ali i na komplikovanija pitanja u stilu eseja koji imaju više argumenata i diskursa.
Pojedine institucije su brzo djelovale.
Jedan od najprestižnijih fakulteta u Francuskoj Sciences Po Paris zabranio je korišćenje “ChatGPT-a i svih drugih alata zasnovanih na umjetnoj inteligenciji” i upozorio da bi svako ko koristi ChatGPT i druge alate s vještačkom inteligencijom “bez transparentnog navođenja” za izradu pisanog ili usmenog rada mogao biti izbačen sa Sciences Po.
“To znači da učenicima nije dopušteno koristiti ChatGPT za ocjenjivanje. To je to. A ako koriste ovu vještačku inteligenciju, prekršili su ugovor o intelektualnom poštenju jer rad više nije lični rad ili rad s izvorom”, rekla je Myriam Dubois – Monkachi, direktorica akademskih poslova na Sciences Po Paris.
Profesor Balbir Barn sa Fakulteta nauke i tehnologije na Middlesex univerzitetu u Londonu kaže da bi ChatGPT mogao biti koristan obrazovni alat.
“Važno je da mi, kao akademici, obučavamo naše studente da razumiju kako učinkovito koristiti te alate na kritičan način i da prepoznaju njihova ograničenja i da ih stvarno učine dijelom svog arsenala, umjesto nečega što univerziteti moraju odbaciti”, kaže Barn.
Druge škole, poput jedne u Danskoj, prihvatile su generativnu vještačku inteligenciju u nastavi engleskog jezika.
“Mislim da smo svi mislili da je korišćenje toga varanje, ali mislim da ga svi nekako koristimo u razredu. A onda vidiš da je to nešto novo i da može za nekoliko sekundi dati odgovore koje želite”, kaže Fie Norskov, 18-godišnja učenica gimnazije Horsens.
U njihovoj je školi počeo dvogodišnji projekat podučavanja učenika kako koristiti vještačku inteligenciju. Učenici su nedavno na času imali i zadatak da prvo sami analiziraju kratku priču, a zatim uz pomoć AI. Radi se o lekciji mogućnosti tehnologije, ali i o njenim ograničenjima.
“Ako možemo razgovarati sa njima o tome kako koristiti vještačku inteligenciju, onda cijela ideja da oni ne mogu razgovarati s nama o tome jer je zabranjeno nestaje. I ako vam se sviđa ili ne, mislite da je problematično ili ne, morate shvatiti da je tu. A ako ga zakopate ispod zemlje, tada ćete prestati razgovarati o tome,” kaže Mette Molgaard Pedersen, profesorica engleskog jezika u Horsens gimnaziji.
“Slikanje podacima“
Vještačka inteligencija prisutna je i u svijetu umjetnosti.
Umjetnik Refik Anadol kaže da su njegovi radovi “potpomognuti vještačkom inteligencijom”, a ne “generisani vještačkom inteligencijom”.
Svoje najnovije digitalne radove izložio je u Los Angelesu u umjetničkoj galeriji Jeffrey Deitch. Kaže da on i njegov tim pažljivo čuvaju podatke koje koriste kako bi osigurali da nema problema sa autorskim pravima.
“Rad koristi generativnu vještačku inteligenciju i koristi prilagođeni algoritam koji sam razvijao zadnjih deset godina. I otkako sam skovao izraz ‘slikanje podacima’, pokušavam stvarati umjetnička djela sa mašinskim učenjem, posebno vještačkom inteligencijom,” kaže Anadol.
Vještačka inteligencija može pomoći i u spašavanju života u bolnicama. Na Univerzitetu Lund u Švedskoj testira se ssitem AI-ja koja bi pomogao radiolozima da otkriju tumore dojke.
Rendgenske slike dojki obično pregledaju dva radiologa kako bi se osiguralo da su uočeni svi mogući karcinomi, što je poznato kao “dvostruko očitavanje”.
To je dugotrajan proces i u prosjeku jedan radiolog može očitati oko 50 snimaka na sat. Ali može li tehnologija pomoći da se smanji to opterećenje?
Rezultati ispitivanja otkrili su da je mamografski nalaz urađen uz pomoć vještačke inteligencije rezultirao sličnom stopom otkrivanja raka u poređenju sa standardnim dvostrukim očitanjima. Time je takođe gotovo prepolovljeno opterećenje doktora, a čitanje nalaza je smanjeno za oko 44 odsto.
Nove regulative
Osim utrkivanja za korišćenjem vještačke inteligencije, zemlje su nastojale da uvedu i regulaciju. Evropska unija donekle je i uspjela kada je početkom decembra postignut privremeni dogovor o ključnim pravilima EU kojim se reguliše korišćenje vještačke inteligencije.
Početkom decembra pregovarači Evropske unije su postigli dogovor o prvim sveobuhvatnim pravilima o vještačkoj inteligenciji na svijetu, postavljajući temelje za pravni nadzor tehnologije koja obećava transformaciju svakodnevnog života i ali i koja je dovela do upozorenja o egzistencijalnim opasnostima za čovječanstvo.
“Naš prvi prioritet je da osiguramo razvoj vještačke inteligencije na transparentan i odgovoran način sa fokusom na čovjeka”, rekla je u septembru Ursula von der Leyen predsjednica Evropske komisije.
“Zbog toga sam se u svojim političkim smjernicama obvezala na postavljanje zakonodavnog pristupa u prvih 100 dana. Upamtite da smo iznijeli Zakon o vještačkoj inteligenciji, prvi sveobuhvatni zakon o vještačkoj inteligenciji koji podržava inovacije.”
EU je rano preuzela vodstvo u globalnoj trci za izradu pravila za vještačku inteligenciju kada su 2021. postavili prvi prijedlog zakona. Međutim, nedavni procvat generativne vještačke inteligencije natjerao je evropske zvaničnike da izmijene prijedlog zakona koji je trebao biti model za svijet.
Sada su SAD, Velika Britanija, Kina i globalne koalicije poput G7 iznijele i svoje prijedloge za regulaciju vještačke inteligencije, iako još uvijek treba da stignu Evropu.
Američki predsjednik Joe Biden potpisao je u oktobru ambicioznu izvršnu uredbu o vještačkoj inteligenciji koja nastoji da uravnoteži potrebe velikih tehnoloških kompanija sa nacionalnom sigurnošću i pravima potrošača.
No, ne slažu se svi sa pravilima.
“Ne vjerujem u upravljanje unaprijed, kao ni regulisanje unaprijed potpuno novih tehnologija. Filozofija koju preferiram jeste pustiti ih da se razvijaju, pustiti inovatore, preduzetnike i inovatore da rade svoj posao”, kaže Andrew McAfee, glavni istraživač na američkom Massachusetts tehnološkom institutu (MIT).
“Ako postoje ishodi koji nam se ne sviđaju, onda je prikladno preduzeti korake i pozabaviti se slučajevima koji nam se ne sviđaju, umjesto da pokušavamo ograničiti alate jer se tek razvijaju i uvode. ”
Krajem novembra svijet vještačke inteligencije šokiran je kada je odbor smijenio Sama Altmana sa pozicije izvršnog direktora OpenAI.
Iz kompanije su rekli da je Altman izbačen nakon što je utvrđeno da “nije bio dosljedno iskren u komunikaciji” sa upravnim odborom, koji je izgubio povjerenje u njegovu sposobnost vođenja kompanije.
Nedostatak transparentnosti oko Altmanova otpuštanja doveo je do unutarnjeg sukoba u kompaniji i rastućeg pritiska investitora, naročito Microsofta, koji je na kraju zaposlio Altmana i otvorio svoja vrata za bilo kojeg od 700 zaposlenika koji su mu se željeli pridružiti.
Nekoliko dana kasnije OpenAI je vratio Altmana na staro mjesto.
Tehnološki lideri bili su glasni zagovornici potrebe za regulacijom vještačke inteligencije, ali takođe snažno lobiraju kako bi osigurali da nova pravila rade u njihovu korist.
To ne znači da svi žele isto. IBM i Meta, u čijem je vlasništvu Facebook, nedavno su pokrenuli novu grupu pod nazivom AI Alliance koja zagovara pristup “otvorene nauke” u razvoju vještačke inteligencije. Ovim su postali rivali sa Googleom, Microsoftom i proizvođačem ChatGPT-a OpenAI.
Ova dva različita tabora, otvoreni i zatvoreni, ne slažu se oko toga da li treba vještačku inteligenciju izgraditi na način koji osnovu tehnologije čini široko dostupnom. U centru debate nalazi se sigurnost, ali i pitanje ko može profitirati od napretka razvoja vještačke inteligencije.
Radio Slobodna Evropa
Komentari